leitura-no-violao-imagem-destacada

Leitura no violão em 5 passos para adultos e crianças

A leitura musical no violão é assunto central quando se trabalha o instrumento com crianças ou adultos. O violão é conhecido como um instrumento de difícil leitura. Já vi muita gente dizer que “violonista não sabe ler”. Mas a leitura no violão precisa ser abordada de maneira apropriada. Eu trabalho com crianças há muitos anos e desenvolvi um caminho para ensinar a leitura, que apresento para você aqui.  Leia abaixo quais são os 5 passos que eu utilizo para ensinar a leitura musical aos meus alunos de violão.

Os 5 passos, ou tipos de leitura são:

1 – Leitura Auditiva;

2 – Leitura Gráfica;

3 – Leitura Espacial;

4 – Leitura relativa;

5 – Leitura Absoluta.

Vamos a cada um deles:

1 – Leitura Auditiva:

leitura-musical-orelhaA leitura auditiva, no senso comum não seria considerado como leitura. Mas no contexto que estou apresentando é leitura. No sentido de que a imitação e uso de palavras para apreensão de ritmos, não passam pela leitura de um texto escrito, mas ainda assim configuram uma apreensão de símbolos que são transformados em outros símbolos.

Eu considero este o ponto central de tudo. Compreender, antes de tudo, que a leitura é a decodificação de símbolos em outros símbolos, levando a compreensões individuais.

1.1 – Uso da palavra: Quando usamos palavras para ensinar ritmos, estamos usando símbolos que o aluno já domina (palavras), para transpor a símbolos que estamos lhe ensinando (ritmo musical).

Enquanto a palavra é concreta, o ritmo é abstrato. No primeiro momento vivenciamos assim. A palavra então, empresta seu lado concreto ao próprio ritmo musical. Quando o aluno aprende assim, o ritmo passa a ter vida própria.

Mais importante que entender a simplicidade deste processo, é entender que este é um processo de leitura, pois um símbolo empresta seu lado concreto a outro símbolo.

1.2 – Uso da imitação: A imitação é leitura também, pois o aluno transpõe um estímulo auditivo para um movimento no seu instrumento. É fundamental que o professor de música, no caso, de violão, entenda bem a co-relação entre o movimento, o som, e a escrita deste som.

A imitação é apenas o uso do mesmo recurso usado ao se ensinar uma língua. Primeiro a fala e o ouvido, para depois introduzir a escrita.

2 – Leitura para Crianças – Leitura Gráfica:

O objetivo da leitura gráfica é usar símbolos que representam durações e alturas, porém de forma diferente da tradicional.

Eu uso tracinhos assim:

Há também quem use quadrados assim:

Cada um pode usar o que for mais conveniente. Mas o importante é que seja algo que se aproxime da compreensão do aluno. Algo concreto como os exemplos acima.

A leitura Gráfica está intimamente ligada ao aspecto da imitação, pois ela se vale de 1, 2 ou 3 notas apenas. E antes de começar a leitura propriamente dita a imitação deve ser usada para fortalecer os princípios técnicos das duas mãos.

Ao fazer o jogo de imitação, você verá que seu aluno estará com “tudo em cima” para começar a leitura. Nesse momento ele(a) já não precisa ficar olhando para as mãos o tempo todo. Por isso, é importante que as poucas notas escolhidas para cada exercício sejam próximas e fáceis.

A leitura gráfica será um prato cheio também para se trabalhar o canto. Eu gosto de usar melodias de 4 compassos, com uma letra e apenas 2 notas (uma presa e uma solta no violão). É exatamente o caso da música Nova Iorque que você vê acima, e pode ouvir nesse link: Nova Iorque(Amigo Violão – Ricardo Novais).

Este é um assunto que merece mais detalhamento, e por isso farei um vídeo apenas para explicar este tópico.

3 – Leitura Espacial:

como-ler-tablatura-rock-do-rickcomo-ler-tablatura-imagem-destacada

No caso do violão, a leitura espacial é a tablatura. A tablatura representa as cordas do violão (ex. imagem ao lado), e exerce um papel importante na didática, para que o aluno conheça melhor o seu instrumento. Há tablaturas de outros instrumentos também, e cada professor deve buscar maneiras de exercitar a visão espacial de seus alunos.

Procuro simplificar o processo separando por etapas. A tablatura representa cordas (linhas) e casas (números). Adicionalmente podemos colocar números de dedos e ritmos.

O que eu faço é iniciar com apenas uma corda (ex. imagem ao lado). Desta forma o aluno passeia pelo braço do violão com facilidade, sem confundir cordas e casas. Este momento é oportuno para ensinar melodias que usam de 1 a 3 dedos, bem simples. Também é bom para ensinar e leitura ritmos básicos , como semínima e mínima. Dividir as músicas em compassos e colocar os ritmos é algo que torna a aprendizagem mais rica.

Mas é fundamental que as músicas sejam:

  1. Fáceis a ponto de você poder ser exigente com seu aluno;
  2. Bonitas, o que se consegue quando você cria acompanhamentos criativos para tocar em duo com seu aluno. Ouça um exemplo disso:  Lembranças (Amigo Violão – Ricardo Novais)

Quando sabemos ler uma tablatura, ganhamos um maior grau de independência no instrumento. No caso do violão, o aluno já pode usar o braço inteiro do instrumento, antes de saber ler sequer uma nota na partitura. E já pode aprender algumas músicas sozinho.

Além disso, se estamos seguindo os passos da leitura auditiva e da leitura gráfica, este aluno já possui alguns conhecimentos que o levarão ao próximo nível.

Muitos professores, que se valem apenas da partitura para ensinar o violão, perdem essa oportunidade, e seus alunos ficam limitados ao que sabem ler, tocando apenas poucas notas nas primeiras casas.

4 – Leitura Musical para crianças – Leitura Relativa:

A leitura relativa é quando as notas não tem alturas predefinidas. Podemos escolher onde está o dó e partir dali. É perfeito para ensinar intervalos e dar tempo para que o aluno se acostume com o instrumento e com a partitura. A dividi em 3 tópicos:

4.1. Leitura Relativa Gráfica: Eu inicio a leitura relativa com uma escrita gráfica (como os tracinhos da leitura gráfica), para treinar a compreensão do movimento sonoro, sendo que quando sobe e desce o dedo deve ser movido uma casa por vez. Para alunos a partir de 7 anos é uma excelente estratégia. Veja um exemplo:

Montanha Russa

Existem algumas estratégias fantásticas que tornam a atividade da Montanha Russa, além de super eficaz no ensino da leitura, algo que os alunos realmente adoram fazer. Já experimentei muitas vezes, e esta atividade cobre desde a percepção e leitura do movimento sonoro simples até a leitura de uma escala completa com tons e semitons (escala diatônica). Por ser muito conteúdo, deixarei para explicar em outro momento.

4.2. Leitura Relativa no Pentagrama: Esta leitura relativa consiste em escrever notas em um pentagrama e não fixar o lugar das notas, treinando mais a leitura dos intervalos. Na partitura abaixo, por exemplo, a primeira nota é o Mi. Mas podemos, num exercício de leitura relativa chamá-la de Dó, ou Fá, por exemplo. E podemos escolher livremente onde esta nota será tocada no violão. Assim, treinamos o conhecimento do braço do violão. Podemos escolher ler apenas em uma corda, ou deixando a mão parada em uma posição e encontrando as notas em cordas diferentes. São diferentes abordagens que não seria possível detalhar neste pequeno espaço.

leitura-musical-melodia

4.3. Leitura relativa usando o Bigrama: O Bigrama (imagem abaixo) é um sistema de duas linhas, ideal para introduzir o conhecimento das linhas e espaços de uma partitura. Desta forma simplificada o professor pode trabalhar com poucas notas e ainda assim obter um ótimo resultado didático. Este é um recurso ao qual podemos recorrer quando notamos uma dificuldade ao reconhecer o movimento melódico no pentagrama, ou ao iniciar a leitura relativa, logo após o jogo da Montanha Russa. Eu uso o Bigrama junto com a Montanha Russa, fazendo essa transição para chegar ao pentagrama completo.

leitura-musical-bigrama

5 – Leitura Musical Absoluta:

A leitura absoluta é a leitura de uma partitura em si. Muitos professores começam aqui. E sabemos que são pouquíssimos os alunos que respondem bem a isso. Uma vez que este post é uma pincelada geral sobre o tema da leitura musical, não entrarei muito a fundo no tema da leitura absoluta uma vez que é algo que já possui fartas fontes e que todos nós já conhecemos.

Mas ainda assim, quero salientar a importância, mesmo neste ponto, de se trabalhar com melodias simples de poucas notas e crescer de forma gradativa a complexidade. O aluno deve evoluir tecnicamente no instrumento em paralelo e proporcionalmente à sua capacidade de leitura.

É normal ensinar uma ou outra música mais difícil pelo prazer do aluno, mesmo que essa música ainda não seja muito fácil para ele ler. Mas o ideal é ter repertórios que ele consiga de fato ler. Assim, ele não perderá o que aprendeu, podendo reler quando quiser, e terá uma evolução sólida.

O livro “Curso de Violão para Crianças” cobre repertório que utiliza escrita gráfica e espacial. Considero que são as principais bases, e que diferenciam este método de outros mais tradicionais, para crianças. As escritas gráfica e espacial são responsáveis por uma vivência musical sem bloqueios através do violão.

Conclusão:

Ensinar a leitura musical para crianças é mais do que uma tarefa, mas um meio por onde ensinar música. Os diferentes registros servem a este propósito.

Para muitos alunos eu nem mesmo chego a ensinar como ler uma partitura. É que não vejo um motivo real para isso. Acredito que devemos ter, sim uma postura crítica quanto ao que é de fato necessário para cada aluno.

Deixe abaixo seus comentários, perguntas, críticas e sugestões. Será um prazer interagir com você!

106 comentários em “Leitura no violão em 5 passos para adultos e crianças

  1. Doctor Who is now considered a British Institute and has come a long way since it first aired on November 23rd 1963. The very first show saw the Doctor travel 100,00 years into the past to help some dim cavemen discover light. After 26 seasons and seven Doctors later the series came off our screens in 1989 much to the disappointment of the huge devoted fanbase. In 1996 an attempt was made to revive Doctor Who but it wasnt until June 2005 when it came back with a vengeance with Christopher Eccleston as the ninth Doctor that put the series back on the map as it were. It then went on for 5 years with David Tenant portraying the Doctor until 2010 when Matt Smith took over the role. Today it is still a great family show and has attracted many new fans.
    https://www.cialissansordonnancefr24.com/cialis-generique-sur-internet/

  2. This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

    XEvil 4.0 is a revolutionary application that can break almost any antibot captcha.
    Captcha Recognition Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, BING, Hotmail, Yahoo,
    Yandex, VKontakte, Captcha Com – and over 8.4 million other types!

    You read this – it means it works! 😉
    Details on the official website of XEvil.Net, there is a free demo version.

    Check YouTube video “XEvil ReCaptcha2”

  3. I’m really loving the theme/design of your website. Do you ever run into any web browser compatibility issues? A couple of my blog visitors have complained about my website not operating correctly in Explorer but looks great in Safari. Do you have any recommendations to help fix this issue?

  4. Hey there! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at alternatives for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.
    cialishuk.com

  5. Having read this I believed it was very informative. I appreciate you taking the time and energy to put this short article together. I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!
    cialishuk.com

  6. You really make it appear really easy together with your presentation but I in finding this topic to be really something that I feel I might by no means understand. It seems too complicated and very broad for me. I am taking a look forward in your subsequent publish, I will try to get the hang of it!
    cialishuk online

  7. We’re a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your web site offered us with valuable information to work on. You have done a formidable job and our whole community will be thankful to you.

  8. Hi there! Do you know if they make any plugins to assist with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains. If you know of any please share. Cheers!

  9. Howdy, I do think your blog may be having browser compatibility issues. When I take a look at your website in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it’s got some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up! Besides that, fantastic website!
    levitra 20

  10. You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually something that I think I would never understand. It seems too complicated and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  11. Greetings, There’s no doubt that your blog may be having internet browser compatibility problems. When I look at your blog in Safari, it looks fine however when opening in I.E., it’s got some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, great site!
    levitra 20 mg

  12. Can I simply say what a relief to find an individual who really knows what they’re talking about over the internet. You certainly realize how to bring a problem to light and make it important. More people must read this and understand this side of your story. I can’t believe you are not more popular since you most certainly have the gift.
    levitra

  13. Hi there, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam feedback? If so how do you reduce it, any plugin or anything you can suggest? I get so much lately it’s driving me insane so any assistance is very much appreciated.
    levitra 20

  14. Have you ever considered publishing an ebook or guest authoring on other sites? I have a blog based upon on the same information you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my audience would appreciate your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.
    levitra

  15. Thanks for your marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you might be a great author.I will remember to bookmark your blog and definitely will come back sometime soon. I want to encourage you to ultimately continue your great work, have a nice day!

  16. Hello I am so delighted I found your site, I really found you by accident, while I was looking on Bing for something else, Anyways I am here now and would just like to say thanks for a fantastic post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the moment but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the excellent jo.
    canadian pharmacies shipping to usa

  17. Hey would you mind sharing which blog platform you’re using? I’m going to start my own blog in the near future but I’m having a tough time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!
    canadian pharmacies online

  18. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly very often inside case you shield this increase.
    cheap cialis

  19. Hi there! This blog post could not be written much better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He always kept talking about this. I am going to forward this information to him. Fairly certain he will have a very good read. Thank you for sharing!
    buy cialis

  20. I simply want to tell you that I am all new to blogging and site-building and definitely enjoyed your web-site. Probably I’m planning to bookmark your blog . You actually have great articles and reviews. Appreciate it for sharing with us your website.

  21. Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street, New York, NY 10013, +1 646 205 3214

  22. MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks, Large Touch Screen Displays , Monitors, Digital Signages and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks, Touch Screen Monitors and Digital Signage. Visit MetroClick at http://www.metroclick.com/ or , 121 Varick St, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

  23. I just need to inform you that I am new to wordpress blogging and certainly liked your site. Probably I am most likely to store your blog post . You definitely have lovely article information. Be Thankful For it for discussing with us your web page

  24. Howdy very nice web site!! Man .. Excellent .. Wonderful .. I’ll bookmark your web site and take the feeds also…I am happy to search out a lot of useful information right here in the submit, we’d like work out more strategies in this regard, thanks for sharing.

  25. Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I have really enjoyed browsing your blog posts. After all I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

  26. Very interesting information!Perfect just what I was searching for! “Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.” by John Davidson Rockefeller, Sr..

  27. Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is fantastic blog. A fantastic read. I’ll certainly be back.

  28. It is in reality a nice and helpful piece of information. I am glad that you just shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  29. Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I’ve truly enjoyed surfing around your blog posts. After all I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!

  30. Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with some pics to drive the message home a bit, but other than that, this is fantastic blog. A great read. I’ll definitely be back.

  31. Good – I should definitely pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task.

  32. You can definitely see your enthusiasm in the work you write. The arena hopes for even more passionate writers such as you who are not afraid to say how they believe. All the time go after your heart. “Billy Almon has all of his inlaw and outlaws here this afternoon.” by Jerry Coleman.

  33. My partner and I absolutely love your blog and find the majority of your post’s to be what precisely I’m looking for. can you offer guest writers to write content to suit your needs? I wouldn’t mind writing a post or elaborating on a few of the subjects you write with regards to here. Again, awesome website!

  34. Someone necessarily assist to make critically articles I would state. This is the very first time I frequented your web page and to this point? I surprised with the research you made to make this actual post amazing. Fantastic job!

  35. Hi, Neat post. There is an issue together with your site in internet explorer, might test this… IE nonetheless is the marketplace leader and a large component of people will omit your fantastic writing because of this problem.

  36. You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something which I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  37. Pretty section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently rapidly.

  38. MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks, Large Touch Screen Displays , Monitors, Digital Signages and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks, Touch Screen Monitors and Digital Signage. Visit MetroClick at http://www.metroclick.com/ or , 121 Varick St, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado. Campos obrigatórios são marcados com *